Rewriting the landscape. Asian filmscapes in contemporary audiovisual (pop)culture – the case of the Far East

Main Article Content

Magdalena Kempna-Pieniążek
https://orcid.org/0000-0002-2569-5596

Abstract

The subject of the article is the presence of Far Eastern landscape sensibility in recent pop-
cultural audiovisual productions. The author is interested in traces of such perceptions of


time and space that have constituted traditional Chinese, Japanese and Korean landscape strategies. To this end, she analyses three TV/web series: The Untamed (2019), Kingdom (2019–) and Barakamon (2014). Formed on the basis of popular culture and calculated to connect with a wide audience, they are, according to the author, a testament to the vitality of Far Eastern landscape traditions, and the way their creators exploit the possibilities offered by the cinematic medium brings to mind solutions characteristic of oriental painting.

Article Details

How to Cite
Kempna-Pieniążek, M. (2023). Rewriting the landscape. Asian filmscapes in contemporary audiovisual (pop)culture – the case of the Far East. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 18(377), 9–30. https://doi.org/10.24917/20813325.18.1
Section
Artykuły
Author Biography

Magdalena Kempna-Pieniążek, Uniwersytet Śląski

Magdalena Kempna-Pieniążek – dr hab., profesor Uniwersytetu Śląskiego w InstytucieNauk o Kulturze. Prowadzone przez nią badania dotyczą audiowizualnej astrokultury, filmowego autorstwa, pejzaży filmowych, estetyki noir i neo-noir oraz problemów duchowości w kinie. Autorka kilku monografii, m.in. Formuły duchowości w kinie najnowszym (2013),Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu (2015), Lekcje ciemności. Kino dokumentalne Wernera Herzoga (2020), a także artykułów publikowanych na łamach czasopism takich jak „Kwartalnik Filmowy”; współredaktorka tomów Filmowe pejzaże Europy (2017) oraz
Filmowe pejzaże Ameryk (2020).