Świadkowie, ofiary, mściciele... Żydowscy bohaterowie w niemieckich i austriackich filmach o procesach zbrodniarzy wojennych na przykładzie Murer: Anatomia procesu i Labiryntu kłamstw

Main Article Content

Olga Wesołowska

Abstract

Artykuł podejmuje problematykę kreowania wizerunku żydowskich protagonistów w filmach Labirynt kłamstw ( Im Labirynth des Schweigens, 2014, reż. Giulio Ricciarelli) oraz Murer: Anatomia procesu ( Murer: Anatomie des Prozesses, 2018, reż. Christian Frosch). Podstawowym celem badawczym jest tu wskazanie strategii, z jakich korzystają twórcy tych dzieł w procesie kodowania żydowskości. Refleksji poddane zostają także motywy i role przypisywane żydowskim postaciom. Materiał badawczy stanowią współczesne produkcje
z Austrii oraz Niemiec. Komparatystyczna analiza umożliwia podjęcie refleksji nad tym, na ile odmienna polityka pamięci i przebieg rozliczeń z nazistowską przeszłości wpływają na filmowe wizerunki Żydów.

Article Details

How to Cite
Wesołowska, O. (2023). Świadkowie, ofiary, mściciele. Żydowscy bohaterowie w niemieckich i austriackich filmach o procesach zbrodniarzy wojennych na przykładzie Murer: Anatomia procesu i Labiryntu kłamstw. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 16((363), 68–84. https://doi.org/10.24917/20813325.16.5
Section
Artykuły