Z empatią wobec krajobrazu – plener Ziemia Zgorzelecka
Main Article Content
Abstrakt
Sztuka ekologicznie zaangażowana pojawiła się w Polsce na samym początku rozwoju tego nurtu na plenerach i sympozjach artystycznych doby PRL-u. Podczas pierwszej w Polsce imprezy artystycznej w całości poświęconej sztuce ekologicznie zaangażowanej – pleneru Ziemia Zgorzelecka, artyści i teoretycy prezentowali swój alternatywny głos wobec oficjalnej, skoncentrowanej na rozwoju przemysłu ciężkiego polityki państwowej. Jednym z głównych założeń Ziemi Zgorzeleckiej była refleksja nad zrównoważonym rozwojem. Artyści zwracali uwagę na antropogeniczne zmiany w przyrodzie, które materializował kombinat Turów. Bardzo ważne w ich działaniach na plenerze było afektywne odczuwanie zranionej ziemi wzmacniające współczucie i empatię wobec niej. Większość artystów doświadczających krateru kombinatu i jego otoczenia wieloma zmysłami porzuciła tradycyjne media na rzecz efemerycznych i konceptualnych działań.
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.