Tworzenie sztuki w Puszczy Białowieskiej: od późno-awangardowych plenerów do artystycznych badań terenowych

Main Article Content

Karolina Kolenda

Abstrakt

W tekście podjęto analizę kulturowych (wizualnych) konstrukcji Puszczy Białowieskiej i ich przemian od połowy XX do początku XXI w. na przykładzie wydarzeń artystycznych organizowanych w tym okresie w Białowieży. Rozważania skupiają się na festiwalach odbywających się w okresie największego rozwoju ruchu plenerowego (Ogólnopolski Plener Białowieski, Białowieża 1965–1983) oraz na zorganizowanym w 2016 r. projekcie badawczo-artystycznym Wracając do Białowieży, kuratorowanym przez Tomasza Koszewnika i Jana Szewczyka. Porównanie założeń i podstaw ideologicznych wybranych wydarzeń służy analizie przemian w pojmowaniu relacji sztuki wobec miejsca, w którym powstaje. Jest także punktem wyjścia do rozważań nad relacją między artystycznymi koncepcjami pracy w naturze (w plenerze) a traktowaniem natury (lub jej fragmentów) jako szeroko rozumianego zasobu – źródła inspiracji, wiedzy i materialnego bogactwa.

Article Details

Jak cytować
Kolenda, K. (2025). Tworzenie sztuki w Puszczy Białowieskiej: od późno-awangardowych plenerów do artystycznych badań terenowych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 19(399). Pobrano z https://studiadearte.uken.krakow.pl/article/view/11759
Dział
Artykuły