No Country for Old Samurai Images of Japan in Takeshi Kitano's films

Main Article Content

Michał Bednarczyk
https://orcid.org/0000-0001-6173-1673

Abstract


The starting point is to present Takeshi Kitano's work in relation to works of Yasujiro Ozu and Akira Kurosawa to demonstrate the similarity of content and continuity in presenting the specifics of Japan's changes. The next step is an attempt to set the horizon of axiological considerations to relate these findings to the analysis of the landscape in selected films. The article aims to demonstrate that the process of Americanization of Japan and the departure from traditional values, as discussed in Ozu's dramas and Kurosawa's samurai films, are reflected in the landscapes of Kitano's works.


Article Details

How to Cite
Bednarczyk, M. (2023). No Country for Old Samurai: Images of Japan in Takeshi Kitano’s films. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 18(377), 49–68. https://doi.org/10.24917/20813325.18.3
Section
Artykuły
Author Biography

Michał Bednarczyk, Uniwersytet śląski

Michał Bednarczyk – kulturoznawca, doktorant w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Opiekun Koła Naukowego Filmoznawców UŚ „Kinotok” i koordynator Klubu Filmowego „Ambasada” w katowickim Kinie Kosmos. Autor dwóch książek prozatorskich, m.in. Persona deformata (Brzezia Łąka 2015). Badawczo zajmował się symboliką chrześcijańską i problemem sacrum w twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, Ingmara Bergmana i Piera Paola Pasoliniego, aktualnie koncentruje się na wizerunku wspólnoty whorrorze współczesnym. Interesuje się kinem autorskim, poetyką horroru oraz twórczością Leonarda Cohena.