Mapping audiovisual culture, audiovisual culture as a map

Main Article Content

Kamila Żyto
https://orcid.org/0000-0003-2822-8341
Artur Piskorz
https://orcid.org/0000-0003-2714-1260

Abstract

In the age of liquid modernity, audiovisual cultural texts and practices are an integral part of a fragmented and unstable reality, while at the same time serving as a mirror in which this reality is reflected. As a result, it can be assumed that audiovisual culture becomes a kind of map of multifaceted transformations: social, political, historical or artistic, which are diagnosed in individual articles. These are either miniature compendia of knowledge, a kind of reference work devoted to selected issues and treating them in an overview and synthetic manner, or insightful case studies. The issue consists of two sections: Film and Media Landscapes and Varia. The first maps out the space (Asian landscapes) and temporal aspects of selected film and media phenomena. The second section looks, for example, at literature.


 

Article Details

How to Cite
Żyto, K., & Piskorz, A. (2023). Mapping audiovisual culture, audiovisual culture as a map. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 18(377), 5–8. Retrieved from https://studiadearte.uken.krakow.pl/article/view/10678
Section
Introduction
Author Biography

Kamila Żyto, Uniwersytet Łódzki

Kamila Żyto – profesor UŁ, pracuje w Katedrze Filmu i Mediów audiowizualnych, współpracuje z Gabinetem Edukacji Filmowej w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach „Filmoteka Szkolna”, „Akademia Filmu Polskiego”); jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Opublikowała książki Strategie labiryntowe w filmie fikcji (2010 Łódź), Film noir i kino braci Coen (Łódź 2017). Współredagowała tomy Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej oraz Od Cervantesa do Perez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej