Tworzenie sztuki w Puszczy Białowieskiej: od późno-awangardowych plenerów do artystycznych badań terenowych
Main Article Content
Abstrakt
W tekście podjęto analizę kulturowych (wizualnych) konstrukcji Puszczy Białowieskiej i ich przemian od połowy XX do początku XXI w. na przykładzie wydarzeń artystycznych organizowanych w tym okresie w Białowieży. Rozważania skupiają się na festiwalach odbywających się w okresie największego rozwoju ruchu plenerowego (Ogólnopolski Plener Białowieski, Białowieża 1965–1983) oraz na zorganizowanym w 2016 r. projekcie badawczo-artystycznym Wracając do Białowieży, kuratorowanym przez Tomasza Koszewnika i Jana Szewczyka. Porównanie założeń i podstaw ideologicznych wybranych wydarzeń służy analizie przemian w pojmowaniu relacji sztuki wobec miejsca, w którym powstaje. Jest także punktem wyjścia do rozważań nad relacją między artystycznymi koncepcjami pracy w naturze (w plenerze) a traktowaniem natury (lub jej fragmentów) jako szeroko rozumianego zasobu – źródła inspiracji, wiedzy i materialnego bogactwa.
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.