Mistrz i Uczeń – obraz zachowany

Main Article Content

Anna Pruss-Świątek

Abstrakt

Spopularyzowany w XIX wieku „plener” to jedna z najbardziej powszechnych form artystycznych spotkań w otwartej przestrzeni, których celem jest utrwalenie widzianego piękna. W kolekcjach muzealnych i prywatnych znajdziemy liczne rysunki, obrazy oraz grafiki będące dziedzictwem sztuki plenerowej. Współcześnie w plenerze również spotykają się artyści, malarze, rzeźbiarze, aby tworzyć. Możemy zatem postawić pytanie: czy zawsze tak było? Na podstawie materiału źródłowego w przeważającej większości pochodzącego ze zbiorów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy można wykazać, że plener to nie tylko wędrówki artystów, ale także czas rozmów i przemyśleń budujących relację międzyludzkie. Analizie poddano wybrane źródła dotyczące dwóch znamienitych polskich artystów – Mistrza Leona Wyczółkowskiego i jego Ucznia Józefa Pieniążka. Archiwalia, fotografie, prace malarskie, rysunkowe oraz graficzne obu artystów pozwoliły wykazać, że plener był ich wspólną podróżą w duchu przyjaźni, szacunku i zrozumienia: Mistrz i Uczeń – jeden czas – różne spojrzenia.

Article Details

Jak cytować
Pruss-Świątek, A. (2025). Mistrz i Uczeń – obraz zachowany. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 19(399). Pobrano z https://studiadearte.uken.krakow.pl/article/view/11755
Dział
Artykuły