Mistrz i Uczeń – obraz zachowany
Main Article Content
Abstrakt
Spopularyzowany w XIX wieku „plener” to jedna z najbardziej powszechnych form artystycznych spotkań w otwartej przestrzeni, których celem jest utrwalenie widzianego piękna. W kolekcjach muzealnych i prywatnych znajdziemy liczne rysunki, obrazy oraz grafiki będące dziedzictwem sztuki plenerowej. Współcześnie w plenerze również spotykają się artyści, malarze, rzeźbiarze, aby tworzyć. Możemy zatem postawić pytanie: czy zawsze tak było? Na podstawie materiału źródłowego w przeważającej większości pochodzącego ze zbiorów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy można wykazać, że plener to nie tylko wędrówki artystów, ale także czas rozmów i przemyśleń budujących relację międzyludzkie. Analizie poddano wybrane źródła dotyczące dwóch znamienitych polskich artystów – Mistrza Leona Wyczółkowskiego i jego Ucznia Józefa Pieniążka. Archiwalia, fotografie, prace malarskie, rysunkowe oraz graficzne obu artystów pozwoliły wykazać, że plener był ich wspólną podróżą w duchu przyjaźni, szacunku i zrozumienia: Mistrz i Uczeń – jeden czas – różne spojrzenia.
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.