Niezwykłość i codzienność. Rola pejzażu w twórczości Makoto Shinkaia

Main Article Content

Paulina Kędzia-Wiśniewska
https://orcid.org/0000-0002-8886-1918

Abstrakt

Wielu twórców anime, budując światy filmowe, posiłkuje się wyglądem prawdziwych miejsc.Strategia ta osadza akcję w świecie realnym, tam, gdzie odbiorca mógł kiedyś spędzać czas. Animacje Makoto Shinkaia zawierają wiele ujęć odsyłających do autentycznych scenerii ale nie odgrywają one w jego filmach jedynie roli tła. Wyróżniają się niebywałą dbałością o szczegóły. Ponadto do znajomych widoków twórca dodaje sporą dozę niezwykłości. Artysta odtwarza widoki miasta osnutego poranną mgłą, przyprószonego śniegiem, intensywnie oświetlonego i przyozdobionego odblaskiem widma niewielkiej tęczy na flarach światła. Widoki przedstawione w tak drobiazgowy sposób obrazują wewnętrzny świat młodych bohaterów zmagających się z samotnością i tęsknotą, ujawniają ich odczucia i usposobienie. Natura, pejzaż miejski oraz pogoda to kluczowe elementy opowieści snutych przez Shinkaia. W artykule omówiono rolę pejzażu na przykładzie filmów: 5 centymetrów na sekundę, Ogród słów i Kimi no Na wa.

Article Details

Jak cytować
Kędzia - Wiśniewska, P. (2023). Niezwykłość i codzienność. : Rola pejzażu w twórczości Makoto Shinkaia. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Arte Et Educatione, 18(377), 101–110. https://doi.org/10.24917/20813325.18.6
Dział
Artykuły
Biogram autora

Paulina Kędzia-Wiśniewska - Uniwersytet Śląski

Paulina Kędzia-Wiśniewska – absolwentka kulturoznawstwa, studentka Szkoły Doktorskiej.
Interesuje się estetyką filmu i grafiką komputerową. Autorka artykułów naukowych i recenzji
filmowych: Autorefleksja poza czasem. Analiza twórczości Charliego Kaufmana („CONSENSUS– Studenckie Zeszyty Naukowe”), Zbroja buntownika. Funkcje męskiej kurtki lat pięćdziesiątych w kinie amerykańskim („Kwadratura Koła”) oraz „Takie przyjacielu jest Hollywood”(Mank) (dwutygodnik kulturalny „artPAPIER”). Brała udział w międzynarodowej konferencji "Electricdreams – Between Fiction and Society II".