Call of Papers

W twórczym dialogu z miastem. Artystyczna rewitalizacja przestrzeni publicznej

„Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione” tom XVII

Wydawca: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Redaktorzy naukowi tomu: dr Natalia Bursiewicz, dr Bernadeta Stano

 

Zapraszamy do kolejnego recenzowanego tomu „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione” poświęconego relacji sztuki współczesnej z przestrzenią miasta.

Świadome dynamiki procesów rewitalizacyjnych, które rozumiemy zgodnie z polskim ustawodawstwem jako proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, chcemy skupić uwagę autorów i czytelników naszego czasopisma  na aspektach architektonicznych, społecznych i ekonomicznych tych procesów. Jednak ze względu na charakter dyscypliny nauk o sztuce, którą reprezentujemy, pragniemy zaakcentować w tych działaniach obecność artystów i kuratorów.

Doskonale pamiętamy puste ulice i place w okresie zarządzanych przez władze lockdownów. Były to sytuacje opresyjne i przejściowe, ale odkrywały przed wrażliwymi obserwatorami, że w ostatnich latach pewne miejsca w obrębie miast zmieniły się, opustoszały lub wręcz przeciwnie – stały się teatrem żywych kreacji inżynierskich i designerskich. Mowa tu o dzielnicach, gdzie stopniowo wyburza się zakłady przemysłowe, o rynkach, które powoli odzyskują swoje pierwotne funkcje, czy o opuszczonych podwórkach. Obserwator-architekt mógł wówczas wykreować w tych przestrzeniach, choćby w wyobraźni, zespół loftów lub nowoczesną zabudowę; architekt krajobrazu – marzyć o rekultywacji i miejskich enklawach zieleni, artysta – o monumentalnych w skali działaniach dla nieuprzedzonych świadków, animator – o pilnej potrzebie dotarcia do tych, którzy pozostawali w izolacji. Przykłady pokazują, że takie plany i marzenia można realizować, a pusta przestrzeń i sytuacja kryzysu (osamotnienia) szczególnie motywuje do różnych form aktywności projektowej i twórczej. Opisana wyżej opresyjna sytuacja w środowisku artystów i designerów wzmogła również dyskusję o możliwościach wykorzystania przestrzeni publicznej do celów ekspozycyjnych. Dowodem na to, że istnieje potrzeba bieżącej refleksji na ten temat była debata w ramach międzynarodowej, zamkniętej w listopadzie ubiegłego roku, wystawy XVII Biennale Architektury w Wenecji przebiegająca pod hasłem: „Jak będziemy żyć razem?” To pytanie o jakość naszego życia i naszą (artystów i naukowców) kreatywność i sprawczość w nowej sytuacji społeczno-ekonomicznej.                

Nasze zaproszenie adresujemy do historyków sztuki, kulturoznawców, filozofów, architektów, artystów, wszystkich tych, dla których miasto stanowi przestrzeń działania i naukowej refleksji oraz tych, którzy są przeświadczeni, że sztuka może stanowić impuls, narzędzie i stymulator konkretnych zmian w jego złożonej tkance.

Zapraszamy Autorów i Autorki do poruszenia w swoich tekstach następujących zagadnień:

  • sztuka jako narzędzie rewitalizacji i zmiany społecznej
  • artysta wobec tkanki miejskiej w sytuacji kryzysowej
  • creative placemaking
  • interwencje artystyczne w centralnych i lokalnych przestrzeniach publicznych
  • akcje partycypacyjne w rewitalizacji społecznej
  • efemeryczność i trwałość interwencji artystycznych a ich skuteczność

Zapraszamy do nadsyłania oryginalnych, wcześniej niepublikowanych propozycji w dwóch formatach:

  1. Artykuły o charakterze problemowym (zawierające wyraźnie wyartykułowany problem badawczy i proponujące jego rozwinięcie). Artykuły mogą mieć charakter teoretyczny, mogą także być rezultatem badań empirycznych. Objętość: do 40 000 znaków.
  2. Krótsze teksty mające charakter omówień, recenzji, relacji z konferencji lub innych wydarzeń naukowych i artystycznych. Objętość: do 20 000 znaków.

Redakcja przyjmuje teksty w języku polskim oraz języku angielskim.

Przysyłane teksty powinny spełniać warunki określone przez redakcję (patrz: https://wydzialsztuki.up.krakow.pl/wydzial/rocznik-wydzialu/).

Artykuł należy sformatować zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Padagogicznego w Krakowie http://www.wydawnictwoup.pl/s/informacje_dla_autorow/  i przesłać na adres dearte@up.krakow.pl zgodnie ze wskazanymi poniżej terminami. Artykuł może być uzupełniony materiałem ilustracyjnym (do pięciu reprodukcji)

Termin nadesłania abstraktu artykułu do 1500 znaków: 10 V 2022

Termin nadsyłania tekstów: 1 czerwca 2022

Numer ukaże się w październiku 2022